Geboortejaar: 1960

Het jaar 1960 is mijn geboortejaar. En het meest bekende woord uit de 60-er jaren van de vorige eeuw was: nozem. Met nozem wordt de probleemjongere, de opstandige jongere bedoeld. Toen ik klein was had ik dat nog niet zo in de gaten, maar later werd dit een gewoon woord in ons gezin, omdat één van mijn broers en verschillende andere tienerjongens wel aan dat beeld beantwoordden. Mijn moeder kookte voor de lunch en iedereen kwam thuis warm eten. Ze floot terwijl ze kookte. Meestal dezelfde deuntjes: “Oh mein papa…” een hit uit 1954 en nog andere liedjes. Ze deed ‘s morgens altijd de arbeidsvitaminen op de radio aan. Ik weet alleen niet wanneer die radio in huis gekomen is. Misschien was die er altijd al, omdat hij in de oorlog zo’n heldenrol heeft gespeeld. Daarom was een radio niet slecht, maar de tv die later kwam, die werd als bijzonder slecht aangemerkt en mijn ouders hebben er daarom nooit één in huis genomen.

mijn oudste broer bij de radio
mijn oudste broer bij de radio

Hier staat mijn oudste broer bij de radio, die keurig op een plankje in de kamer stond, dit is in het jaar voordat ik geboren werd. Mijn broer is hier 7 jaar oud. Het was grappig om aan die knoppen te draaien, dan hoorde je een specifiek afwisselend laag en hoog geluid als je even over een frequentie heen ging, net wat er gezegd of gespeeld werd. ‘s Morgens zat ik dus met mijn kleuteroren vastgeplakt aan de radio en luisterde naar al die liedjes, meestal over de liefde en de heimwee naar… Later was er tussen de middag een show, die ‘de show van Kees Schilperoort’, dat ging overal over en hij had een orkest in zijn studio. Ik weet helemaal niet waar het allemaal over ging, maar het item wat het meest mijn aandacht trok, was een geluid dat geraden moest worden. Als iemand opbelde en die had het geraden, kregen ze het bedrag dat elke dag weer verhoogd werd met 10 gulden. Superspannend! We wisten soms wat voor geluid het was, maar we hadden geen telefoon om het bedrag binnen te slepen, bovendien zouden we niet hebben mogen bellen, want Oud-Gereformeerde mensen doen niet aan kansspelen.

2 thoughts on “Geboortejaar: 1960

  1. Reblogged this on saskiavision and commented:
    Herkenbaar, wij luisterden in de jaren 70 ook naar Raden maar met Kees Schilperoort. Dat was in de jaren 70. En de radio waar wij dat op luisterden, staat nu in mijn woonkamer en is afgesteld op Groot Nieuws Radio.

  2. Leuk en herkenbaar! Wij luisterden ook naar Raden maar en probeerden ook het geluid te raden. De radio waarop wij dat luisterden, staat nu in onze woonkamer en doet het nog steeds.

Leave a Reply

