Kerstsfeer

De kerstsfeer nodigt altijd uit tot fotograferen. Gisteren ging de zwemles niet door en dus vroeg ik Hasti of ze mij wilde helpen met het in kerstsfeer brengen van mijn huiskamer. Dat vond ze leuk. Samen togen we aan de slag. Van Simon had ik al een kerststal uit Mongolië aangekocht. Een kerststal gemaakt van vilt. Vilt is het materiaal waar de mensen hun huizen (gers) mee isoleren, omdat het zo berekoud is in Mongolië in de winter. Ik vond het leuk omdat elk figuur bij te bestellen was en omdat het getal van de wijzen niet vermeld staat in de Bronnen, heb ik meer wijzen aangekocht dan de legenden vermelden.

stal (3 van 1) b3

Het voordeel van deze aankoop is, dat ik iets kan vertellen van de mensen die het hebben gemaakt. Door de fabricage van viltproducten zijn zeven gezinnen uit de armoede gekomen en hebben een blijer en fijner bestaan gekregen. Door hun inkomen uit dit kleine viltfabriekje hebben ze ook meer toekomst. Hun kinderen kunnen naar school en waarschijnlijk ook iets langer naar school en ze hebben normaal te eten. Supertof! Bovendien vind ik wat ze maken eerlijker en dichterbij het echte verhaal. Vilt wordt immers van wol gemaakt? En wol komt van de schapen. Dezelfde sfeer als waar Jezus is geboren: een klein stadje met rondom de heuvels waar veel veeboeren woonden (de herders). En wie weet: kwamen de wijzen wel uit Mongolië! Het is immers voor Israël het verre oosten. 😉 Leuke ‘stal’ hè? Dat is zo’n Mongoolse ger. In ieder geval is dit het mooiste item in mijn woonkamer. Natuurlijk hebben we ook de gouden ballen opgehangen, sterren; harten en slingers.

Ik ben geneigd om de hele kroon met lichtjes, die in mijn vensterbank staat, op de plaat te zetten.

kerstkroon
kerstkroon

Hoewel je op deze plaat het grote contrast ziet tussen de regenachtige en donkere sfeer buiten en de feestelijke verlichting binnen, is het spannender om een detail te pakken.

detail van de foto
detail van de foto

Hier zie je de lichtjessfeer en de kroon weerspiegeld in één gouden bal. Als fotograaf moet je altijd keuzes maken. De creatieve keuze heeft bij mij de voorkeur. De herinnering en het gevoel blijven hetzelfde, alleen de plaat is leuker geworden. Dus: misschien een tip: kies soms een detail van iets dat je vast wil leggen, dat kan ontzettend mooie plaatjes opleveren.

weerspiegeling van het hele huis in één gouden bal
weerspiegeling van het hele huis in één gouden bal

En hier zie je mij in de kamer staan in een gouden kerstbal. Ik vind het elk jaar weer grappig om zo’n plaat te maken. Iedereen gezegende kerstdagen toegewenst!!

2 thoughts on “Kerstsfeer

Leave a Reply

