Enkhuizen

Het was zaterdag een prachtige dag. En nadat ik mijn familie-fotoboeken in Den-Helder had afgeleverd, slenterden Jaap en ik door het stadje Enkhuizen. We bekeken de haven en kwamen langs het openluchtmuseum met de karakteristieke huizen en activiteiten.

Enkh-0023
drogen van een van de zeilen van de bruine vloot

In dit beeld vang ik ons rijke Nederlandje: rijk aan moderne zeilboten, een volgepakte jachthaven, rijk aan musea, rijk aan geschiedenis, rijk aan mensen die die geschiedenis willen herhalen, rijk aan toeristen, die zich vergapen aan de methodes. Mooi hé, die vissers in hun rode baadjes en hun wijde broeken, hun halsdoek, die multifunctioneel was. Dit was echt: kijken, kijken en niet kopen. Maar ik nam mij voor, zodra ik buitenlandse gasten zou hebben eens een dagje openluchtmuseum Enkhuizen te doen. Wat is het groot geworden en wat is er veel te zien!

Leave a Reply

