Familiefoto

Ik kan me niet herinneren dat er een foto is gemaakt, waar mijn gezin van herkomst allemaal tegelijk op staan. Nu kom ik een foto tegen, waar we echt allemaal op staan. Wie zou die genomen hebben? Mijn oudere broers en zussen zullen het wel weten. Ik zie verderop de boomstam liggen die op meer foto’s voorkomt, dus die dag is er een rolletje volgeschoten. Het is bijzonder dat mijn broer Tim meeging naar het strand, ik geloof dat hij al vanaf zijn twaalfde of dertiende elke zomervakantie op zee was. En mijn moeder heeft nog twee vlechten over haar hoofd gespeld. Ik weet niet wanneer ze daarmee ophield, maar ik herinner me dat ze dat deed. Twee vlechten maken, ieder aan een kant – en die waren behoorlijk lang – en dan legde ze ze naar de andere kant en spelde ze ze vast waar ze ophielden.

Met z'n allen
Met z’n allen

Van links naar rechts: mijn moeder, Trijnie Post, mijn zus Jeannette, ik op schoot bij mijn Vader Tiemen Post, mijn zus Lambertha, mijn broers Tim, Maarten en Bart. Mijn vader nam in de zomer vier weken vrij en dan gingen we elke dag naar het strand. Kennelijk was deze dag nog niet zo warm, alleen mijn zus Lambertha is optimistisch met haar badpak aan, het stralende middelpunt. Mijn vader zocht altijd wat luwte en hier zijn we neergestreken achter een houten stellage, kennelijk door meer mensen gebouwd en gebruikt. Ik herinner me nog de stapels boterhammen die ‘s morgens vroeg werden gesmeerd en in blikken en zakken gingen.

Leave a Reply

