Jip

Vandaag bezocht ik Jip, mijn eerste en enige kleinkind, speciaal om hem op de foto te kunnen zetten. Het gevoel dat ik erbij heb, is zo totaal anders dan bij een klant die met zijn of haar baby op de foto wil. Ik wil rekening houden met zijn ritme en hem niet overstuur maken met mijn activiteiten, toch wil ik ook dat hij het plaatje van de week wordt. Ik wil een mooiere foto, maar ik wil niemand overvragen. Dus rustig afgewacht, wanneer hij geslapen had, verschoond en verzadigd en wakker genoeg is om te reageren. Ik merk dat hij totaal is afgestemd op de verschijning en de geluiden van zijn ouders, hij reageert geweldig op wat zij zeggen of doen. Hij kan een superfijn ritseltje volgen en reageert er op, maar het mooiste is als hij bij zijn moeder is, dan trekt hij alle smoeltjes om met haar te praten, te lachen en te laten weten hoe leuk hij haar vindt. Ik heb er ongelooflijk van genoten.

naamloos-0048-5h
Intens gesprek.

Wat een ongelooflijk groot verschil is het nu al tussen een pasgeborene en een baby van twee maanden. Het lijkt wel of het me veel meer opvalt, dan toen ik zelf kinderen had, hoe snel die ontwikkeling gaat.

naamloos-0036-7h
Jip. Hij ervaart irritatie, honger, liefde, vreugde, verzadiging, onvrede, warmte, geborgenheid en reageert erop.
Leave a Reply

