Trouwe klant

Met klanten die steeds terugkomen, is het heerlijk werken. Deze klant zegt: “Ik wil nooit meer een andere fotograaf.” Nu, een groter compliment kan een fotograaf zich niet wensen.

Harmke en ikk
mijn trouwste klant

“Ome Henk” nam deze foto. In werkelijkheid heet hij echt Henk. Soms zijn er op een bruiloft wel drie “ome Henken” en dan heb ik daar wel wat vragen bij en moet ik wel eens mijn plek letterlijk opeisen, maar deze ome Henk was een bescheiden en leuke kerel, die het ook leuk vond om vast te leggen wat ik allemaal deed.

Voor deze shoot ging het om een familie reünie met een tante die uit Nieuw-Zeeland op bezoek was. De tante is al in de tachtiger jaren en het is dan nog maar de vraag of je de familie nog ooit in levende lijve ziet. Ze zit op de foto hieronder in het midden. Heel bijzonder om in die sfeer te mogen zijn. Zussen op de foto, al jaren aan elkaar gewaagd.

naamloos-0009-1k
zussen

Inderdaad: pittige tantes. En dan al die nichten en neven, achternichten en -neven. De bekende grapjes (voor hen bekend voor mij totaal nieuw), de bekende allergieën, voor iedereen bekend. Je wilt wel eens met een gekke bek op de foto, maar dat willen de anderen niet, want dan ziet tante Hens in Nieuw-Zeeland straks toch steeds die gekke bek, wil je dat wel?

naamloos-0222-1k
Serieus, wat gebeurt hier toch!

En zo blijft het ongelooflijk afwisselend in mijn beroep, ook al kom je bij dezelfde trouwe klant, elke keer is de situatie weer anders, want deze klant heeft een groot netwerk van familie en vrienden. Wat ik zo tof vind: ze ziet de waarde in van deze kostbare momenten, waarin mensen voor heel even heel intensief het leven aan elkaar uitdelen.

Leave a Reply

