Als je opgeeft weet je nooit hoe dicht je bij je doel was

Vandaag stond deze spreuk op de management scheurkalender in de wc.

Als je opgeeft weet je nooit hoe dicht je bij je doel was.

Dat vind ik er wel één om eens heel erg over na te denken. Ik had vandaag met Jiska (de vriendin van mijn zoon) afgesproken dat we onze schilderijen zouden afmaken. Al ongeveer een half jaar had ik een drieluik in mijn hoofd om te maken. Met heel veel plezier was ik daar aan begonnen en nu is het af. Het voelt nu heel kwetsbaar om het in deze blog te zetten. Want wat je eens ´gezien´ hebt en wat dan eindelijk vorm krijgt, hoe geef ik daar ooit de juiste woorden aan. Het heeft een tijd liggen rijpen. Maar de beelden waren vanaf het begin duidelijk. Soms wou ik dat het met mijn bedrijf ook zo was. Het beeld vanaf het begin duidelijk, dan is de af te leggen koers ook helemaal duidelijk. Maar zo is het niet. Bijvoorbeeld, het schilderen. Dat is puur een uiting van me. Een uiting van iets dat me opeens gegeven wordt, maar dat niet buiten mij om gaat. Ik ben volkomen vrij om tijd te nemen om het uit te voeren en de manier waarop. In mijn bedrijf heb ik te maken met hoe de klant zich voorstelt dat het zou moeten zijn en ik wil heel graag zowel mijn eigen inzichten als het idee van de klant tot een mooi product samenvoegen. Dat ligt wat ingewikkelder omdat ik moet leren de klant goed te bevragen. Soms heb ik het gevoel dat dat in de knoei komt. Iemand vraag op faceboek: “Kun je even dan en dan wat foto’s maken?”. Meestal hebben klanten geen idee van de mogelijkheden die ik heb en hoe hoog de kosten zijn. Het eerste wat ik dan doe is vertellen dat ik graag een orderformulier wil opstellen en dat ik daarvoor alle gegevens nodig heb, met name het e-mail adres om die vragen te kunnen stellen die ik wil stellen. Dat eerste contact vind ik soms een beetje eng. Zou de ander bij al die vragen afhaken? Zo voelt het soms: een beetje opdringerig. Maar dat is het niet, ik kan pas een goed product leveren, als ik alle gegevens heb verzameld. Dus ik geef het niet op.

3luik-0001
La vita spezzare

 

3luik-0002
Via Dolorosa
3luik0003
La vita rosa per avvilimento

 

 

Leave a Reply

