waarom

060
eyecatcher

Tijdens het verwerken van de foto’s in een boek, viel deze foto mij sterk op. Ik vroeg me af, waarom ik deze foto zo sprekend vind. Het is schemer, de huizen langs de smalle straat zorgen voor het gevoel dat er luiken aan het ‘stadsvenster’ zitten. Vervolgens kijk je door dat venster ver het water over, waar enorme schepen voor anker liggen. Wachtend op een loods? Het beeld roept vragen op. En dan die vogel, die precies op het snijpunt van de horizon en in het midden van het beeld tussen de huizen een heenkomen zoekt. De vogel is het enige dat leeft en beweegt in dit stille avondbeeld van de Bosporus. Wat ik ook heel sprekend in het beeld vind, maar waar je aandacht pas later naar toegaat is de vanzelfsprekende zooi op het balkon met die satellietschotel, een koelkast en witte emmers, een plank. Een typerend beeld voor Istanbul, snijpunt tussen werelden, religies en beschavingen. Misschien moet je er soms even wat moeite voor doen (een lange wandeling, of een flinke klim), maar dan kun je op vakantie toch heel aardige foto’s maken.

2 thoughts on “waarom

Leave a Reply

