Het spel of de knikkers

cat-0593-2 Gistermiddag was het tijd om te ontspannen met man en kinderen. Zeevaarders Catan werd tevoorschijn gehaald. En ja, met vier spelers zit je elkaar natuurlijk in de weg. En dat is iets waar ik niet tegen kan. Als ik al voor de derde keer een zwarte rover op mijn bron van inkomsten krijg door dezelfde persoon, dan maakt me dat behoorlijk giftig. Die ander ‘bedoelt er niets kwaads mee’ maar hindert mij in mijn ijver om te winnen. Waarom heb ik dit gevoel en deze drang niet in mijn werk als fotograaf, vroeg ik me vanmorgen af. Ik voel vrijheid tegenover mijn geliefden om te winnen en ik weet zeker dat ik hun liefde niet verlies. Zou dát het zijn? Wil ik dat ‘de hele wereld’ van me houdt?

Met zoveel verschillende fotografen op een klein bord (Nederland). Zouden we elkaar in de weg zitten? Ervaar ik dat ook zo? Heb ik genoeg voldoening in mijn werk? Genoeg om een gezonde dosis competitie met anderen aan te willen en kunnen gaan? Verdien ik genoeg om de competitie gezond te houden? Of verziek ik met mijn aanwezigheid op het bord de inkomsten van anderen? Tsjonge, dat zijn even vragen om meer dan een dag lang over na te denken. En ja, het heeft me stilgezet bij mijn motieven om dit prachtige vak uit te oefenen. De markt is mijn speelveld. Wie komen er op de markt? Ik heb me altijd afgevraagd waarom alle meubelzaken bij elkaar kruipen op één boulevard, waarom alle goudsmeden op één bruggetje, waarom alle fruithandelaren op één straatje van de weekmarkt.

Ik denk nog even verder, terwijl ik de geselecteerde foto’s van vrijdag één voor één in Lightroom ontwikkel. Waarom koos deze bruid voor mij? Ze kent me al een hele poos, ze weet wie ik ben. Ik heb haar en haar kinderen al eens voor de lens gehad op een kwetsbaar moment van hun leven. Dat was kennelijk een mooie ervaring. Maar dat kan ik moeilijk vertalen naar bedrijfsvoering. Toch was het een waardevol moment. Dan gaat het meteen weer over het spel en veel minder over de knikkers…

One thought on “Het spel of de knikkers

Leave a Reply

